Stark igen!

Mojoyoga på förmiddan och bodypump på eftermiddan.
Tillbaka i bättre läge. Snö faller ute, den svarta vinterkappan
är framme och stövlarna med päls, cykeln bryter pölarnas
frasiga istäcke.
Igår hade jag min dotterdotter här och vi började på att renovera
dockhuset, det som mina bägge döttrar haft en gång.
Den som spar den har.
Entusiastiskt grep vi oss an verket, med ett litet avbrott för
pannkaksstekning.
Hon hade alla sina fina papper med. Sånt finns att köpa nu-
förtiden, mönstrade pappersark i block och sånt samlar hon
på. Så hon fick mäta med linjal och dra raka streck och klippa
fint, så pappret gick att passa in på dockhusgolven.
Vi målade taket svart och de gulnade kanterna.
Jag älskar svarta ramar och svarta konturer om allting.
Av nån anledning.

Vi hade så roligt och när jag följt henne hem fortsatte jag.
Klipper ut orientaliska mattor och målar trappräckena i guld.
Och idag har jag fortsatt.
Inget beige, eller vitt utan just de mättade mustiga och starka
färger som jag gillar.
Limmade ihop två cigarrlådor och syr ett vackert täcke om och
en kant av fransar, så vi får en överdådig bädd.
Så nu ska jag sy många små miniatyrkuddar som kan ligga i.
Ska klä om den tråkiga gamla brungrönbeigemurriga dock-
skåpssoffan i rosaröd sammet och har målat salongens väggar
röda och svampat efteråt med guld.
Golvet english racing green.
På loppis har jag förut köpt kataloger från sotheby´s och därur
kan jag klippa ut fina antika skulpturer, urnor och speglar som
vi kan limma på väggarna.
Nej, riktigt vuxen är jag inte.
Vintern kan hålla på, jag tänder massor av bra arbetsbelysning,
elementen är varma.
Man kan lysa med arbetslampan in genom  dockskåpets fönster
och då är det som om solen lyser in...fast det är mörkt ute
i den verkliga världen....

Kommentarer
Postat av: Lilitha

Vad häftigt att din dotter heter Lilith...det är ju klart ovanligt... Hur kommer det sig att du döpte henne till det?



Vad duktig du är och vilken kreativ mormor...Och pannkaka är rigtigt gott. Tack för den fina kommentaren i min blogg å välkommen tillbaka. Kram Lilitha

2010-11-11 @ 10:34:44
URL: http://lilitha.blogg.se/
Postat av: ulla

Har alltid varit intresserad av myter och religion , arketyper och psykologi, så detdär med namngivning kändes viktigt. Lilith som den första kvinnan. Hon som fanns före de patriarkaliska religionerna tog över.

I bibeln blir hon givetvis straffad och det är ju en bild av hur den monoteistiske stamguden tar över efter moderreligionerna och fruktbarhetskulterna.

Hon ses ju därefter som ett hot och judisk kultur är hon en demon. Men allt detdär vet du antagligen eftersom du kallar dej så.

2010-11-11 @ 15:12:03
URL: http://ullaunna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0