Slitstark

Väntar på att maten ska bli klar, vinden blåser i träden
och tvätten tvättar i tvättstugan. Skalpotatisen pyser över
vatten på plattan och snart doftar det av fisken i ugnen.
På min tallrik ligger redan lite salladsgrönsaker, sista gurkan
och lite ruccola som fortsätter växa i mitt växthus. Tomaterna
som rodnar ligger på en bricka på balkongen, nedtagna innan
frosten tog sej in i mitt växthus.

Kan summera mitt odlingsår, rätt bra men ovanligt små
rödbetor och inte alls särskilt mycket squash, allt annat blev
hur bra som helst.
Slitit med slavgörat att fylla skottkärra efter skottkärra med
tung rykande gödsel och slänga av det i stora högar på tömda
jordytor. Nu är högen utanför staketet borta och ett av växthusen
färdiggödslat.
Massor av morötter, selleri och potatis kvar i jorden så en hel
del jobb kvarstår.
Idag en rätt snabb tur dit, kaffe i höstens blåst, sen pytsade
jag ut en del gödsel och fick äntligen med vindens hjälp fyr
på skräphögen, gamla hallonkvistar, gullris, malört ( som man
inte ska lägga i komposten) rosgrenar.
Så nu har jag en egenartad parfym i håret av gödsel och brandrök!

Träden fäller sina löv, strukturer avtäckes och himlen är grå.
Vinden och de bleka solglimtarna får mej att känna mej slitstark
och vildvuxen. Lagom gammal, luttrad men med god mognad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0