"Blood calls you", " Persepolis" och lite annat

Nejdå, det blev ingen lång dipp inte.
Lagom med träning, lagom att hinna måla och nu för en
stund sen: Ett par timmar av gräva gödsel på kolonin.
Högarna blir mindre, gödslen sprids, myllas ner lite ytligt
eller får ligga ovanpå helt enkelt.
Det skymde hastigt och korpen kraxade över mitt huvud.
I kylan blir man snabbt trött också. Skönt att cykla grusvägen hem
med potatis, grönkål och ett savojkålhuvud med i cykelkorgen.
Pratat med Torden i telefon, han hade blivit sjuk igen.
När han får mindre jobb nu framöver får han ha en koll hos en
läkare, så alla hans värden är okej. Han blir så lätt sjuk ju!

Igår såg jag den personliga dokumentärfilmen
" Blood calls you" av Linda Thorgren. Hur hon försöker
söka sej bakåt i sin släkthistoria för att komma undan
den röda tråden av våldsamma och lynniga män, som
förekommer  i hennes, hennes mammas och mormors liv.
Tyckte mycket om den, men så tycker jag alltid om just
det personliga tilltalet.
Att hennes pappa ställde upp, hedrar honom och deras
blickar talade så mycket. Hans, så fulla av skuld  och sorg,
hennes också fulla av sorg men också av ilska.
Såg en annan ung kvinnas skildring, som en animerad
långfilm i " Persepolis", som gick under lördagen.
Att man kan så tydligt och komplext visa känslor i tecknad
film!
En helt fantastisk lektion fick man i Irans blodiga historia
genom Kejsarstyre, revolutioner och  fundamentalism.
Hade nog inte valt en sådan film om det varit en vanlig
spelfilm!

Det är höst, snart vinterkallt. Målar änglar som tenderar att
se elaka ut, elaka och självgoda.
Njuter av att lyssna på Johan Theorins " Blodläge" som ljudbok
medans jag målar. Raggsockar på fötterna, fiberpäls och filt.
Frusen av att sitta stilla.
Druckit en drink på pressade äpplen, ingefära, morötter och
selleri. Piggt.
Lyssnat mycket på radio som vanligt.
Hörde om en manusförfattare till tecknade serier som hette Grant
Morrison. Han lät    spännande. Kallade sej Kaosmagiker.
Det var den bästa titel jag hört på länge.
Själv letar jag ju som vanligt efter en Titel.
Men kaosmagiker är jag inte. Möjligtvis Vardagsmagiker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0