Oktobersol , Oksanen och Oates

Väntar på att få höra kvällsreprisen av radioföljetången,
Sofi Oksanens "  Utrensning", nybadad med nytvättat hår. Oj vad
man njuter när allt fungerar igen. Igår fick vi vatten först till kvällen
då tydligen vattenläckan vart lagad.
Tvättade mej i det tomma badkaret med hjälp av en dunk hett vatten
hämtad i tvättstugan. Precis när jag torkat mej kom vattnet på...

Imorse vaknade jag från den alldeles vanliga drömsömnen,
inte så lugn och harmonisk som jag var igår när jag vaknade upp
nånannanstansifrån.
Dagen blev fri och mild,ljummen vind har blåst men oktobersolen
har värmt och förgyllt.
Gjort ärenden, ordnat upp, cyklat hit och dit, fram och tillbaka.
Pratat med folk - bästa Anna på kollo, Birgitta och en kvinna
som är på väg till Brasilien för att möta den store healern John
of God, som jag läst en bok om. Ska bli spännande att höra om
när hon återvänder.
Polisen hade inte min kamera iallafall, hänvisades att ringa
till Halmstad. Jag tycker att den legat beslagtagen länge nog nu.
Saknar att fota min vardag.
Hade velat fota barnen som extatiska lekte när vattenläckan gjort
en sjö på lekplatsen, eller min irakiske granne som hade sträckt
ut sej liggande på mattpiskställningen medan han lekte med sin
mobil och väntade på att mattorna hade vädrats klart...

Läser vidare i Oates dagbok. Hon är en väldigt speciell
person , såklart. Uppskattar så sitt lugna kärleksfulla liv med sin
man. Deras middagar, promenader, cykelturer, trädgårdsarbete.
Hon kan inte tänka sig ett liv utan honom. Och jag vet ju att
han dog för ett par år sen. Dagboken går till- 82.
Följer henne in i medelåldern. Hon tycks leva ett så balanserat
liv med skrivande, undervisande, socialt liv med andra författare
och vänner. Men hon skriver om bristande aptit och bilderna
visar en ständigt riktigt mager kvinna, i det närmaste anorektisk.
Upplever att hon är andlig, men också helt förankrad i
realism och trygg vardag. Inga emotionella utbrott, ingen hysteri
eller galenskap, inga utsvävningar.
Hon tycks mej inte ens särskilt kluven eller ambivalent, som jag
nästan trodde var en del av " konstnärssjälen". Hennes inställning
till sin karriär, persona och framgång är i det närmaste buddhistisk.
Hon betraktar.

När kvällen kommer och jag är hemma igen efter att
ha slitit runt gräsklipparen i vad jag hoppas kanske är sista klippet
för säsongen är jag väldigt trött. Bara väntar på att klockan ska bli
såpass att jag med gott samvete kan sjunka ner i soffan.
Lite telefonprat med Torden som efter jobbet slitit med att få upp
sin vattenpump som är nåt fel på. Med massa god hjälp av en
kompis grävde och hackade de sig ner i den steniga gräsmattan.
När allt var klart var han svart och rostsmutsig, fick torka av sej
hjälpligt så han kunde köra till sitt jobb och duscha.
Han har också förtjänat att koppla av i sin soffa ikväll...
Konstigt att vi bägge har drabbats av detta. Men min vattenläcka
räckte bara en dag och fixas av ett gäng jobbare och grävskopa.
Han har haft sin på fjärde veckan nu.
Stackars Tord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0