" Du och jag, Farsan" Av Cajsa-Stina Åkerström

Imorse läste jag ut Cajsa-Stina Åkerströms bok om livet
med sin pappa Fred Åkerström, den store trubaduren och Bellmantolkaren.
Äldre än 48 år blev han inte!! Herregud. Och vilken sorglig nedförsbacke det
blev.
Det är inte främst en " artistskildring" utan framförallt en inträngande skildring av
ärvda familjetrauman och hur hårda ord och okänsliga beteenden kan skada
ett barn.

Han lämnade henne i en " rungande tystnad" när hon var arton och precis
börjat leva sitt egna vuxna liv och försöker orientera sej mot det friska ljusa,
väl medveten om de mörka tunga stråk som drar över familjen från Freds sida.
I slutet av boken beskriver hon sitt liv idag, hur hon lever ett fullödigt och lyckligt
liv , framskapat på egna premisser, för hon är ju präglad av denna barndom där
hon ofta fick anpassa sej och smyga inför hans känslosvängningar och missbruk.
Bokens sista rader:

" .....Kort sagt: Jag har idag egentligen allt det jag någonsin önskat mej - utom dig.
Genom att skriva den här boken har jag försökt återskapa något av det försonande
samtal du och jag aldrig fick, i det levande livet."

För där finns en stark vibrerande kärlek också.

En stark beskrivning av kärleken i en familj, hur svårt och sårigt det kan vara
när skuld och frigörelse existerar sida vid sida.

Kommentarer
Postat av: ingelaK

Vi såg Fred Åkerströms troligen sista konsert. Han dog veckan därpå. Han skulle sjunga Ruben Nilsson men sjöng Taube och Ferlin hela kvällen men det gjorde ingenting. Det syntes emellertid tydligt att för mycket drickande var på väg att helt ta över. Sorgligt.

2011-08-31 @ 13:15:47
Postat av: ulla

Å! Ja jag blev förvånad över att han inte var äldre än 48 för nog såg han äldre ut. Boken är en väldigt bra beskrivning av missbruk och familjetrauman.

2011-08-31 @ 16:37:15
URL: http://ullaunna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0