Jag cyklar jag cyklar

Cyklar förbi stenar och tuvor, åkrar med vatten i traktorspår
och en röd liten katt på vakt vid ett sorkhål.
Cyklar under himlen som faktiskt är exakt förgätmigejblå men har vackra
mörka snömoln som tornar upp himmelska landskap. Men det är för milt
för snö ännu och jag drar nytta av den gröna vintern så länge det varar.
Gav mej iväg vid elva för då har solen börjat ljumma luften och jag
får maximalt med ljus. Lämnar Tord att rå sej själv i huset, att få den ensam-
het vi båda är vana vid att ha.

Inte för att vi har något påträngande samboskap, för vi har ju
två av det mesta. Varsin kamin på varsin våning med varsin teve.
Det är bra det. Våra nerver behöver inte gnidas i onödan och gnissla olåt.

Faktiskt kommer glädjen som små skott av ljus nu emellanåt.
Som när jag fick tränat igår. Cyklat dit men hämtad med bil hem i mörkret
som lagt sej. Välbehaget att komma hem, tända i huset, adventsljusstakar
och stjärnor, att elda en brasa, att tassa omkring.
Vi leker hus, känns det som.
Fast det är ju på riktigt.

Cyklar i den vind-och regnskyddande overallen. I lagom lugn takt,
ändå är man genomsvettig när man kommer fram. Men det är inget att
göra nåt åt.
Cyklar förbi diken och ängar med gult gräs som ser ut som generationer
av rågblonda pigor och bonntösers välkammade huven.
Ser hus som jag inte sett förut för de dolts bakom trädridåer av gröna löv.
Alltid älskat årstiden som blottar trädens struktur, allt grönt och pynt avblåst
av höststormarna , fram träder grenverk och stam i sin kargare skönhet.

Fotograferar, men kameran blinkar "inget batteri" och Iphonen visar
också hotande " låg batterinivå." Typiskt! Tar ett foto på en hörullebal och
ett solblänk i ett blöt grop, men det visar sej sen att jag gjort en liten video
av den alldeles stillastående hörullen. :))
Dessa telefoner med sina lätta små fingertoppstryckningar!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0