Att sakta ta sej fram genom värmen

Långsamt arrangerar jag vita blommor i en vas och ägnar
sen tio minuter på att fota dom snyggt. Tog min enda Karen Blixen
kritvita ros med ett par karmosinstänk på kronbladen och satt den
med renvita malvor , prästkrage, ett par ljusrosa blommor och den
grårosa stjärnflockan.
Det är ju trots allt Söndag. Och Varmt!

Satt i sängen med nedfällda persienner och korsdrag och
klippte i mina gamla heminredningstidningar, ja för nu är det ju
på gång! Varje gång Tord gör sej ärende ner till bilen får han en kasse
med sej. Lite packat porslin eller nåt umbärligt, som jag klarar mej
utan här uppe i lägenheten.

Han for iväg på Mettalicakonserten och jag satt och lyssnade på
Beate Grimsruds fina sommarprogram. Bra musik spelade hon också.
Sen rensade jag ut ett antal brallor faktiskt och packade ett par
kassar som ska till lopp och sen satte jag mej på cykeln på en tur.
Långsamt och stilfullt och lät sommarklänningen fladdra upp bakom
mej, under de gröna träden, så mycket som möjligt på skuggsidan.
In till Rusta , där var det svalt och lite folk, såg att där faktiskt fanns
tapeter som var helt okej och kostade kring 300 per rulle och inte 700
som dem vi såg på igår.
Köpte en burk röd oljefärg till en gammal pall som jag tänkte ställa ute
med en pelargonia på. Där...där vid huset som är vårt!

Cyklar på gatorna som jag så ofta cyklat och avundsjukt tittat på hus.
Kanske vågar jag äntligen känna frid, glädje och förväntan nu och äntligen
faktiskt sätta igång.
En långsam och lugn flyttning, å så skönt. Jag har väldigt dålig tolerans
för kaos. Nånstans mitt i varje flyttning förlorar man kontrollen och då blir
det jäkligt jobbigt, men än så länge står mina rum som dom ska med allt
på plats.
Läst ut den alldeles speciella novellsamlingen " Härjat och bränt" av Wells
Tower och nu börjat på Siri Hustvedts " Sorgesång".
Underbart att läsa goda böcker och sakta ta sej fram genom värmen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0