Allt som är Nu.

Något manisk efter en väldigt väldigt pratig helg. Och
social.
Tordälsklingen kände en enorm lättnad av att ha gjort klart med huset,
ville njuta av helgen, även om han skulle upp på mornarna halv fem
för att jobba.
Vid tio har han jobbat klart så det blev fika på stan med vänner och
bio till kvällen.
Piratäventyr i 3D, var väl kul för stunden. Ett roande av det barnsliga
hjärtat med sjöjungfrur och mäktiga skepp. Mycket för mej att njuta
av stoffer och rekvisita.
Hur syr man sej en sjörövarrock? Att bära med kråsskjorta under?

Idag , söndag var jag ivrig att få nåt gjort. Förskräckt över den oresonliga
växtkraften på kolonin efter allt regn.
Men så mycket annat att göra än rensa ogräs.
Klippa bort död orm från jordgubbsnät, prata med Birgitta om husplaner
och så fick jag fina lökväxter som nu var utblommade.
Beundra hennes minituiösa ordning, så rejält och grundligt gjort, riktigt
grundjobb, i stenläggning och anläggning.
Plocka en del jordgubbar, dra upp mängder av dill som självsår sej och
redan gått upp i blom.
Ställer ut i spann utanför för alla att ta av.
Springa omkring planlöst från den ena änden till den andra av kolonin.
Ordnat så svärson och dotter fått hämta fönster som kollogrannen har
stående.
Som spindel i nät ska ju jag såklart vara förmedlare, men till kvällen
blev det också ordnat.
Finns det nåt mer jag kan blanda mej i?
Hem och steka potatis och ägg och sojakorv, baka bröd.
Till kolonin igen där ett ungt par stod och var intresserade av kolonin.
Så det blev rundvandring och pratpratprat och utbyte av telefonnummer.

Alltså två intressenter till mitt kära land....
Hemma och baka brödet i ugnen, alla balkongväxter vattnade och telefon-
samtal avklarade.
Nu väntar bara badet, det ljuva, teven och sängen.

Dessa intensiva bråda dagar!
Innan midsommar ska örter skördas och helst vill jag göra en rejäl
upprensning av ogräset. Överblommat klippas ner och så kommer
rosorna efter pionernas ljuva blomning.

Överallt pioner i vasar ihop med daggkåpa. Underbar doft vid sängen som
leder en till drömmarna om natten.
Jag ska inte klaga - bara jag hinner och orkar allt som ska till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0