Inte rädd för att flyga

Idag vill jag ha intentionen att inte vara rädd mer.
Fylld av god kroppskänsla av ett rejält träningspass med en halvtimme
kondition och en timme med skivstången, cyklade jag längst havet hem.
Det brusade blågrönt och friskt och länge hade jag den goda känslan i
kroppen av kvillrande endorfiner.
Men så händer små små saker och tvivel kommer.
Då får man arbeta upp sej igen på olika sätt.
Det finns risker med att söka bekräftelse utifrån. Har haft en rätt så
god period , med vissa störande inslag, men konsten måste ju vara
att bottna i sig själv emellan.

Igår ett fantastiskt bra Babel med Åsa Moberg och Jan Guillou.
Eva Beckman var som vanligt duktig och personlig programledare.
Ett inslag med stenåldersförfattarinnan Jean M Auel vars böcker
jag inte läst, men som var kul att följa i spåren.
Med det grå lockiga håret utsläppt och en mullig kroppshydda gick
hon omkring i sin stora lägenhet fylld av översättningar av hennes böcker
och konst och föremål.
Blir avundsjuk på förmågan att kunna skriva så mycket och så framgångs-
rikt. Borde vara ett oerhört tillfredsställande liv.
Men hårdhudad mot den hårda kritiken. Kanske lättare när man samtidigt
ser pengarna rulla in....

Läst klart andra boken i vampyrtrilogin av Del Toro och Hogan. Så
skönt att få läsa något verkligt med sann dramatik, Erica Jongs själv-
biografi " Förföra demonen".
Första meningen i inledningen:
" När jag var liten ville jag bli en bok när jag blev stor".
Det handlar mycket om kvinnor i litteraturen, om andan på 60-70-talet,
om vart feminismen blev av osv.
En del kommer nog att handla om hennes missbruk och kändisskapets
baksidor.
Här en annan oneliner: " sex utan fantasi är bara friktion".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0