Den sjuttonde november 2011

Lite ont i huvet idag efter gårdagens "kraftprov". Klädde mej i
min nya vindtäta dress för att cykla och träna i stan på kvällskvisten.
Lämna Tord en stund så han skulle få sitt utlopp , spela hårdrock på mycket
hög volym.

Kände mej mycket omotiverad till att träna, men kom ju igång
förra veckan och då måste jag hålla igång det för att slippa ifrån den
fasansfulla , nästan förlamande träningsvärk man får av bodypumpen
när musklerna blivit ovana.
Att cykla ut i kyla och mörker en och en halv mil kändes lite hotfullt,
men när jag fått på mej dressen och virat halsduken om och såg mej
i spegeln såg jag ut som en helt annan! En slags sportig typ! Liksom.
Och ute var det skönt.
Cykeln var nyservad och däcken hårdpumpade, och nu hade jag lärt
mej sätta på ljusena både bak och fram.
Cyklade med karlavagnen rakt framför mej som jag såg emellanåt
mellan alla jäkla bländande billjus.

En timmes slit med skivstången och på med alla kläder och ut igen.
Nu var mörkret väldigt mörkt. Ingen måne, men stjärnklart och svart
himmel. Ibland försvann vägen helt och man fick gissa sej fram, och
saktade jag in för mycket minskade ju ljuset från dynamolampan
också.
Men hem kom jag kvart i nio på kvällen, mådde utmärkt utom att  jag
som vanligt blir stel mellan " skuldervingarna".
Pumpen gör mej gott , men det är skrämmande att känna stelheten
i handgreppet och handlederna. Skrämmande att det kan bli svårt
att träna om det blir värre....

Så idag, en gråvädersdag med tidigt mörknande har jag tagit det rätt
lugnt.
Vitsen med att flytta ut från stan var delvis att kunna stanna kvar.
Behövde luft och ljus mitt på dagen och då gick jag ut i trädgården och
grävde i det uppgrävda trädgårdslandet.
Släpade fram säckarna med skit, vi flyttat med från kolonin. Fyra plast-
säckar komposterad gödsel.
Det förslog ju inte långt, men det är ju så man får börja skapa jord.
Misstänker att det är rätt lerig kompakt jord här, den kan nog gå bra att
odla i så småningom, men den behöver vändas och luftas och få mull-
ämnen i sej, så jag får väl gå in för att gräva ner allt möjligt.

Trädgårdsdrömmarna kommer nu när inomhusmiljön är fixad.
Pergoladrömmar, rabattstrukturer, former, gångar, växthus, sitthörnor.

Dagen går fort till kväll. Sytt lite, målat ett varv till på en köks-
stol som kommer från Tords mörka möbelemang och får några lager
vitt efter slipning. Lagat mat.
Kommer inte igång med att måla.

Radion som sällskap. En viss kamp mot tomhet och meningslöshetskänslor,
som lätt vi-som-inte-deltar upplever.
Vi-som-hittar-på-vår egen-mening.
Vi-som-står-utanför.

Men som jag ju vet de upplever också,innanför-människorna. För alla känner
vi nog utanför-känslor lite då och då. Utanför vissa sammanhang.
Jag är väl ändå innanför mitt eget sammanhang....tror jag...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0