" Norrlands svårmod", stormar och gamla skåp

Planeten mars befinner sej i ett känsligt läge i mitt horoskop,
kan vara bra att skylla på när det stormar. När det hetsas och temepraturen
står på kokpunkten. Så mycket som måste infogas och formas, formuleras
regeleras och stadfästas.
Känslor och revir, en hisnande känsla av förfrämligande som kommer och
drar undan mattan för en dessemellan....

Hör på radio att neuriner färdas snabbare än ljuset.
Jaha, säjer vi lekmän och rycker på axlarna - men i vetenskapsvärlden
blir det just storm och upphävande av Einsteins teorier.

Men det är intressant!!
Så vill jag tänka om mina egna stormar....intressant.
Förresten vet man inte säkert dethär med neuriner, försöken måste göras
om. Tänk om det finns övernaturliga saker även i den här världen?
Partiklar gör som de egentligen inte ska kunna göra enligt naturens lagar.

Stormar kan vara produktiva, saker förs upp från det grumliga
bottenslammet och kommer till synes på ytan.

Läser om en stormig familj i " Norrlands svårmod" av Therése Söderlind,
familjedrama som är minst lika spännande som en deckare. Skönt när
behovet av deckare nästan är mättat, känns som snedfördelat.
Antar att ju mer vi främjar oss från våra djuriska jag , och livet ute i
naturen, desto mer behöver vi läsa om blod. mord och köttslamsor.
Sitter på civiliserade parmiddagar på våra datorsittarrumpor och diskuterar
seriemördares förfaringssätt och motiv.

Här  i romanen finns samma primitiva djup, kärlek och hat sammanflätade.
omedvetna motiv och händesekedjor.

Denna dag försöker jag dämpa min konstiga energi och stanna
hemma med tvättstugan. Ta en stillsam cykeltur i stan.
Märkligtmärkligt vilken vanemaskin kroppen är. Den bara skriker efter
den långa cykelturen till mitt andra hem, men jag inbillar mej att jag måste
ta det lite mer vilsamt.
Dragit runt tunga skåp dessutom och får fason på detdära hemmet.
Mjuka mattor och gamla möbler, belysning och tavlor, speglar och böcker.
På facebook hade vi en liten lättsam konversation om min kärlek till gamla
skåp och jag jämförde med kärleken till gamla släktingar.

Eftersom jag inte har nåra gamla släktingar längre, är den äldsta på min gren,
så kanske dessa gamla skåp får representera kärlek och omsorg, minnen
och omhändertagande av det förflutna....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0