Oj så trötta

Jo det är vi. Hektiskt och slitigt igen. Torden-min jobbade
över två timmar, bla med att gräva sej meterdjupt ner i jorden för att
laga bevattning, efter det direkt hem till sin lilla mamma och hjälpa henne
med en cykelpunktering och byta till sommardäck på bilen.
Själv äntrade jag min cykel tidigt för det såg ut att bli en fri och vind-
stilla dag.
Inte blev det det såklart...

Men jag njöt av den vackra lantliga vägen och kom ju fram till slut
efter nästan två mil.
Bara att sätta igång. Rensa och fortsätta elda, och här kommer ju vind
till pass.
Bevakade elden och drack termoskaffet, åt hårdkokta kalla ägg och
det hembakta med hushållsost och kaviar.
Lågorna kastade sej mot staketet och allt bös därutanför på ängen
men jag lyckades förhindra en ödeläggande präriebrand.
När bara ett par långa murkna och fuktiga brädor vägrade att brinna upp
utan bara stod givakt rätt upp i tunnan och långsamt kolade, fick jag
klättra över taggtrådsstängslet till ängen och kratta ihop torrt skräp
och mata elden med.
Hur jag än vände mej från rökriktningen jagade den ifatt mej så innan allt
var klart hade jag väl andats in ett par år som storrökare.

Ägnade de sista timmarna åt fridfull krattning, plockade hem en påse
med groende vitlök och ett par delade perenner och så var det dags att
-nu vacklande av trötthet, haltande hoppa på cykeln.

Tack-gode-gud för medvinden hem!
Gödsellukt, ensilagedoft i vinden, traktorer som plöjde med måsar till följe
och lärkdrillar förgyllde.

Rödögd och med håret hoptrasslat som ett skatbo kollapsade jag
efter maten, frusen och vindpinad.

Jag vet att jag skriver mycket om teve. Och det är vad man orkar
när man varit ute hela dan och kroppen gör ont på mångahanda ställen.
Det är den perfekta avkopplingen när man är för trött för att prata eller
hålla i en bok.
Känns inte själsdödande, mera som kroppräddare.

Vid åtta trillade älsklingen in och efter tio var vi i säng. Vid halv tolv
vaknade jag av ett slags oljud. Tassade runt i huset och försökte fatta vad
det var. Luftvärmepumpen som dånade mot kollaps?
Var tvungen att väcka den tungt sovande och vi travade ner i källaren men
där var det tyst.
Öppnade ytterdörren - och där var det!
Grannarna dammsög bilen i sitt garage.
Utmattade kröp vi ner under varma täcket.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0