Huvudvärk, radio , Knausgård och trädgård

Börjar dagen med treo , vaknade med halvsidigt skallebank.
Frukost i sängen med Karl Ove Knausgård.
Helt insnärjd och väldigt svårt att lägga ifrån sej.
Att beskriva så detaljerat, så exakt med en förhöjd iakttagelseförmåga!
Han beskriver sin sociala "knagglighet", att från ett avstånd ,iaktta, den
omedelbara omgivningen och samtiden.

Därför läser jag! Hitta bröder och systrar, hitta hjärtan som talar.

Går ut i morronrocken och laddor och öppnar växthuset för
att vädra ut fuktigheten. Sen facebookkontakt och bäddning.
Ska hålla mej inomhus medan " Stil" pågår på P1. Susanne Ljung har en
av radions mysigaste röster och programmet som handlar om mode som
kulturyttring och trots sitt "ytliga" ämne ger det mej alltid en glädjekick
som trots allt känns på djupet.
Igår sista avsnittet av Erik Shuldts underbara radioserie " Skönheten",
han seglar upp som en absolut radiofavorit, hans ord kommer från ett
alldeles öppet hjärta och musiken som hans serie handlar om är alldeles
himmelskt skön! Kunde höra hans program i iphonens lurar medans jag
klev omkring i grönsakslandet.

Igår brödbak, rabarberpaj. Knöt upp alla tomatplantorna med åter-
använda presentsnören.
En låda med alla mina sparade snörstumpar jag flyttat med mej, har jag
inte hittat.
Att man inte hittar saker när man behöver dem!

Lite hönsgödselvattning, lite ogräsrens.
Klev ut genom grinden till vildmarken.
De tidigare ägarna ville ha en enkel, lättskött trädgård som de
skötte med en gräsklipparrobot. Därför har de tydligen satt ut buskar som
stod i vägen utanför häcken.
Där fann jag en stor rohedendron i full fantastisk blom och en schersmin
som också snart ska blomma. Ett stort buskage med vresros.
Så istället för att se vildmarken som ett hot ska jag nu se den som en tillgång.
Visserligen väller kirskålen in, men jag hittade också nässlor så
nu har jag gjort nässelvatten till gödning.
Lagt ut tidningar och svarta plastsäckar över kirskålen och där kan jag lyfta
och "vittja" på sniglar - och sen anställa dagens snigelmassaker.
Hittar alla sorter, igår en stor gråsvartfläckig och lustiga spetsiga
snäckor. - Alla dödar jag med mordisk effektivitet. Alla utom vinbärssnäckorna
som är som stora fantastiska djur, de jag bär bort längre in i skogen.
Den stora komposthögen därute har en fantastisk jord, mullig och
svart. Fyller krukor och lådor med den för jag törs ju inte ha den i landet,
men att slippa köpa krukjord är ju en stor besparing.

Nu har huvudvärken spritt ut sej och bedövats något.
Tänker på saker och ting. ...som jag plägar göra.
Som vi alla gör emellanåt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0