Sol och slit och saker som ställs på ända

Huvudvärk. Frosten smälter i vårsolen och jag tvekar inte att
slänga i mej en ibuprofen. Igår hade jag träningsvärk i hela kroppen,
jobbade i huset och trädgården och till kvällen gick jag som en liten
förvärkt gumma...

Ja tydligen är det inte fel med en värktablett då och då. Cancerhämmande
och allt vad det var. Allt man trott förr ställs på ända. Nu är det ju farligt
med vitamintillskott!? Ja , en undersökning visar en högre dödlighet bland
dem som tar kosttillskott än hos dem som inte gör det.!
En undersökning man ju skulle vilja ha en allvarlig uppföljning av.
Själv har jag tagit extra vitaminer emellanåt. Särskilt selen och e-vitamin.
Selen saknas ju i våra jordar och bristen har ju ansetts som delvis orsak
till en del sjukdomstillstånd.
Men nu vet jag inte...
Ser så många som både dricker och röker och tycks må utmärkt och här
går en annan med sin huvudvärk och skruttiga fötter.

Men jag misstänker att den där vitaminundersökningen ska få en för-
djupning. Antagligen är det vi som från början känner oss lite klena och
halvdana som stoppar i oss tillskott. Vi som anar att nåt inte är riktigt som
det ska vara med kroppen.
Och kanske de som alltid vill vara på topp och är drivna av prestationsångest
och därför stoppar i sej megadoser.

Igår en dag hemma i huset. Vaknade tidigt när Tord ställde ut soptunnan
innan han for till jobbet innan solen var uppe. Halva dagen inomhusjobb, tvätta
städa och laga mat. Flytta plantorna från morgonsolsfönstrena till uterummet.
Tog sen steget ut i trädgården.
Lite svårt har det varit, lite oöverstigligt än så länge.
Göra sej synlig i grannskapet...
Ta tag i en trädgård som ännu inte alls har nån struktur. De få planteringarna
är trista och inte alls som vi vill ha det. Så det kräver en total omvandling.
Grävde upp mera gräs, skakar torvor.
Planterade alla vitlöksklyftor som börjat gro.
Lakanen och tröjorna fick hänga och soltorka, planterade om en massa tomat-
plantor.
Tord kom hem , mäkta trött efter att ha grävt på jobbet hela dagen.
Mat och prat sen stegade vi omkring i trädgården och drog lite planering,
prat med grannen som haft tjuvar i sitt trädgårdsförråd.
Tvååker är inget lugnt ställe, rätt så hög kriminalitet faktiskt.

Jag fortsatte gräva lite. Planerar att gräva en djup grop och lägga
granris och kvistar i botten, göra en surjordsbädd och köpa ett par buskar
amerikanska blåbär. De förra ägarna har försökt göra nån slags torvblocks-
plantering i ett hörn. Där har det växt in gräs och kirskål så allt det måste
grävas om. Vill även köpa ett par fruktträd.
Ett lustigt barrträd växer här också mitt i gräset på södersidan.
Där gör den ingen nytta och Tord tyckte vi lika gärna kunde kapa det.

Av andra grannar som bott här länge fick vi höra att här fanns flera
fruktträd innan men det tyckte inte vårt hus förra ägare om.
Det blev " skräpigt" med alla äpplen...
De ville ha en helt underhållsfri trädgård tydligen.
De irriterade sej också på alla löv som blåste in i carporten.
Alla de löv jag nu tacksamt sopar ihop för att få så mycket organiskt
material att göra kompostjord av...

Och till kvällen pratade jag med granntjejen och hennes lilla barn
som var ute och tog sina första lyckliga steg ute på gräset.
Hon log ett hänfört tvåtandsleende mot tanten (jag) på andra sidan häcken
och det var den första övertygande vårkvällen.
Ett löfte om en härlig tid, ett löfte om många vackra kvällar.

Men idag får det bli att cykla till stan och jobba lite på att få kolonin
iordning. Ett växthus blev fint, kanske orkar jag få det andra i ordning
också, kratta lite i landen.
Tänker sms:a Tord att hämta mej efter jobbet för jag skulle förta mej om
jag efter det skulle cykla tillbaka.

Det är fortfarande slitigt. Undra om det är karma? Jag som avsagt mej
ett lönearbetande liv....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0