Svårt att samla mej

till att ta itu med julstöket. Lagt en massa torkad frukt i blöt till mina jul-
fruktkakor och skärbrädan är översållad med nötter som ska halveras.
Kom nyss in efter att en cykeltur till Willys och det var jätte-juligt med
små snökorn i luften och jag hade mina pälsiga vinterstövlar och röd-
randiga långhalsduken.
På radion går musikhjälpen mot sin slutfas och de instängda
sömn-och mat depraverade programledarna håller på att bli sliriga
och verklighetsupplösta på ett underbart euforiskt sätt.
Nyss sprängdes fem-miljonersgränsen och mycket blir det till att
bekämpa malaria. Man bara älskar det här glada känslosamma
sättet att med musikens hjälp samla in resurser och masseffekten
är så härlig.

Igår var vi ju faktiskt där i Göteborg men vi for aldrig förbi glas-
buren där de befinner sej. Hade fullt sjå att ta oss dit vi skulle.
En liten tur till dottern i det rosa huset där det var lite kris eftersom
värmen hade pajat. Sen till Bästa Berit och bästa Lars på hemgjord
glögg som serverades i höga små glas ur en äkta samovar.
Hällde i mej sex små glas på raken och det rusade till,men sen var det
vatten för mej så efterverkningarna har lyst med sin frånvaro idag.
Vi gjorde julgodis. Ja vi och vi...jag knådade lite halvhjärtat på lite
marsipan och gjorde en full omkullvält tomte men de andra vart
effektiva.På balkongen fick godiset stelna i kylan.

Sen åkte vi hem genom natten och såg granar och julbelysning
tona fram genom det kompakta mörkret på västkustens landsbygd
och skönt var att komma hem till det lilla hemmet igen. Packa upp
Ikeakassen, där var vi in på vägen och jag avskyr det sabla stället.
Hade jag inte varit uppmärksam dessutom hade jag blivit lurad
på en grej för 90 spänn som kassörskan dubblerade.
Man undrar hur ofta det händer?
Annars gillar jag Ikeas små inredda rum där man får lust att flytta
in i. Särskilt sängarna blir jag sugen på att krypa ner i.
Det är nog nåt med luften där, eller kommers-atmosfären jag
blir helt utmattad och sömnig av
Fast jag gillar ju Gekås så det hänger inte ihop. Men Ikea är så
medelklass och Gekås är trashigt och det gillar jag.

Idag börjar Anna Ankas jul . Intressant.
Hon är ju den minst julmysiga människan man kan komma på!
Hon står för girighet och statusjagande,hårdhet och ignorans,
mager i sina sportiga stilfulla kläder.
Julen är generös och givande,känslosam då olikheter jämnas ut
och man jämkar så att allt ska få plats och sen äter man så man
slipper se ut som Ankan och hänger på så mycket glitter och pynt
så ingenting ser stilfullt ut,för annars liknar det inte jul.
Då kollar jag nog hellre Nigella och Leila,de är bättre representanter
tror jag nog.
Nu mörknar det omkring mej,måste verkligen ta itu NU!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0