En ostörd dag

Att vara läsare innebär att man lever i två verkligheter samtidigt.
Inte så konstigt att man dessemellan är lite " lost".
Lyssnar på Hetha Müller  och läser om gettot sista krigsåret och det
handlar om hunger. Samtidigt fyller jag min buk,upplever knappast
minsta hungerknip mellan målen.
En solig dag.
Upplevde en känsla av befrielse när jag planerade bort träningen
jag hade tänkt gå på i eftermiddag.
Jag hoppar över!!
En helt befriad dag. Ska inte träffa en människa, handlat med min cykel,
målat lite och pratat med bästa Malin i telefon.
Burit ut plantorna till balkongens sol och jag ska nog fixa lite,
så lite mera, putsa fönster.
Nu gäller att frilägga fönstren, ta ner gardiner,ställa krukväxter
längre in i rummet.

Igår tänkte jag med ett svirr av glädje att om jag bor i
ett hus sen med all odling strax utanför dörren kommer jag att
ha tid att måla även på sommaren.

Igårkväll såg jag en förtjusande film om Beatrix Potter,barnboks-
författarinnan med de rara akvarellerna av kaniner, igelkottar
och andra små djur.
Hon levde i det viktorianska England men lyckades skaffa sig
en karriär och ett självständigt liv mot alla odds.
Filmen andades en sån lyckokänsla, att leva med skapandet
och byggandet av den egna världen, Övertygelsen som Renee´
Zellweger utstrålade i sin roll kändes så inspirerande,faktiskt,
plus att jag ju är anglofil och avgudar det viktorianska.

Blir lycklig av att läsa om eller se film om skapande människor.

De första tomaterna sticker upp och purjofröna gror.

Kommentarer
Postat av: Vickan

Åh, jag råkade oxå fastna framför Miss Potter! Jag skulle precis gå och lägga mig men började titta och kunde inte för mitt liv slita mig! Den var ju så oerhört trevlig och tilltalande! Det fick räcka med 6 timmars sömn, var tvungen att se klart filmen :) Jag försöker hitta en helg att komma till Varberg, när inte Johan jobbar och de är hemma. Längtar...

2010-03-09 @ 21:42:42
URL: http://filmflykt.blogg.se/
Postat av: ulla

jo men visst va den helt underbar, och så kul att se henne som en lite prudentlig och speciell viktoriansk ungmö. Ja snart måste vi ses!

2010-03-10 @ 11:03:43
URL: http://ullaunna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0