Jordbrukaren i mej tar sats

Vilar mina trötta fötter framför datorn här. Ekot går på P 1 och
jag satte nyss en deg som ska jäsa två gånger innan det blir sjuss in
i ugnen.
Började dagen med att plantera några av penseerna i
jordblandningen jag gjorde igår. Kompostjord från kolonin, steriliserad
på 100° i ugnen, blandad med ogödslad torvmull. Sådde lite kål i ett
stort frigolitlock och gurka i såna där plastbyttor man kan köpa kiwi
i. Gurkan får gro på toa vid elementet för den vill ha varmt för att
komma upp. Den lär bli bra stor innan jag vågar ta den till växthuset.
Min ordinarie cykel hade punka så det fick bli gammelgamla cykeln
till Harald Nyborg för jag har tröttnat på mössen som vägrar fastna i
fällorna så min intention var att köpa gift.
När jag kom dit och läste på anvisningarna blev jag avskräckt och
införskaffade istället ett sorkskrämmande illaluktande medel som man
skulle hälla på en papperstuss och trycka in i sorkhålet.
Ljummet ute, lite svagt solsken - ja VÅR!
Packade termosen för första gången och cyklade upp till kolonin som
är ganska blöt och gyttjig men mer och mer avtäckt från snö.
Pysslade i växthuset, sådde spenat och ruccola . Får se om myrorna bär
bort fröna, eller vad de gör, och får se om mössen biter av det som gror
ovan jord.
Det ska inte va lätt....
Små bajsar ligger här och där, harar eller rådjur, snön smälter. Två vatten-
tunnor har spruckit. Vintern kom så snabbt så jag hann inte tömma dem.
Lite galen är jag för jag tejpar sprickorna med min orangea byggtejp och
staplar bägge tunnorna i varann. Vem vet, kanske det funkar?
Dricker mitt kaffe mot växthusväggen efter att ha släpat ut min
favoritstol. Planerar var jag ska ha potatisen i år. Där ska jag inte kalka.
Inte på jordgubbarna heller.
Hem med mera kompostjord. Nu börjar slit-å-släp-tiden. Cykla hem, bära
tre trappor upp, sen bära ner alla färdiga plantor,tillbaka till kollo.
Behöver jag nämna att jag är lite trött på dethär. Vill ha hus nu!
Kanske är det sista säsongen, hoppas jag ...
Nu steriliserar jag mer jord i ugnen,handlat med gammelcykeln ( den är
antik) satt en deg, pratat länge i telefon med bästa Johnny om mystiska
ting,kvantfält och dolda sanningar.
Ikväll  Babel på teve och imorgon iväg på veckans tyngsta träningspass,
en-och en halv timme step och pump.
Livet håller på.
Håller på och håller på som vanligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0