Lasse Berg och min expertis på trista dagar

Lyssnar på P 1 om Lasse Bergs senaste utkomna bok,  om
människans ursprung och utveckling " Skymningssång i Kalahari".
Köpte den förra till min svärson, hoppas han läste den.
Lasse Berg tar fram helt andra rön och slutsatser om människans
natur.
Detdär med vår inneboende agressivitet och att vi som art
alltid har krigat och följaktligen kommer att fortsätta med det.

Han har studerat naturfolk och människor som fortfarande
lever på ett " primitivt" sätt  som samlar-och jägarfolk. Där finns
så mycket mer av fredlig samexistens och samarbete att man nog
kan tänka sej att det var så en gång, i mänsklighetens gryning.

Såg också ett program på historiekanalen om den jättelika
staden med pyramider i sydamerika, fanns innan aztekerna och
Mayafolken. Man vet ingenting om detta folk för det finns inget
annat kvarlämnat än just sten.
Ingen skrift, inga gravar, inte många lämningar som kan ge besked.
Väcker ens fantasi, verkligen, men arkeologerna som kom till
tals i programmet gav realistiska förklaringar.
Antagligen blev staden helt enkelt för stor för sitt eget bästa. Gick
inte att föda befolkningen. Måste ha blivit mycket avfall och sjukdom.
Uppror, religionen och härskare som inte längre uppfyllde vad folket
väntade.
Men man vet ju inte...

En sån här dag som idag är jag expert på. Snöregn, kallt, grått
trist. Våren på vänt.
Cyklat kylslagen i regnställ och kalla gummistövlar för att handla
men nu är kaffet färdigt och jag har virat in mej i en filt för att
värma min kalla ändalykt.
Plantorna slipper att komma ut på balkongen idag, får stanna inne
med mej i värmen.
En hög trädgårdstidningar som jag går igenom med saxen i hand.
Klipper ut och drömmer.
Naturligtvis kommer inte alla drömmarna förverkligas...men man
måste ju ha ambitionen att förverkliga.
Pigtittaren står här turkosgrön och grann och jag hittar bilder på
fina mönster. Ska dekorera den med nåt och jag vill hitta något
annat än mina inövade manér som jag behöver frigöra mej ifrån.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0