Vänja mej vid Det Nya

En kall och mörk novemberdag, post-kalas. Äter överbliven
tårta som smakar bättre dagen efter , som den alltid gör.
Men det var roligt att fira. Väckte Torden med paket, en doft
från Versace. Rätt egoistiskt för det blir ju gott för mej när jag snusar på
honom.
Vi bökade runt i hemmet sen, samarbetade för att få klart till
klockan tre då gäster skulle komma. Jag bakade t.om kanelbullar med mycket
smörig fyllning med hackade nötter, kanel och kardemumma.
Sen var trivseldoften för hemmet fixad.
Puffa kuddar, släta dukar, putsa speglar, sätta på nåt fint , nylonstrumpor och
kjol för min del. Evigheter sen. Målat naglarna.

Köket börjar kännas funktionellt. Mörkret får jag väl bota med massor
av belysning, men jag tog upp saken med Torden, att vi på sikt skulle tänka
på att byta altandörren till en glasdörr för att öka ljusinsläppet, just där det
behövs.

Tända många levande ljus och Tord eldade brasa nere i sin gillestuga.
Platsen han får råda och jag lovat att inte lägga mej i och tycka.
Det är svååårt. Men jag gör det. Låter honom....

Och det var trevligt och svärsonen som är så teknisk hjälpte oss fixa
med de nya Iphonarna. Nu kan jag facebooka och lyssna på radio.
Hela familjen uppdaterad. Alla har en ...ja va heter det ..? Smartphone?

Och det viktigaste av allt. Mitt barnbarn godkände huset.
Vi gick runt och tittade och hon såg att allt såg ju faktiskt ut som vanligt, som
hos mej, förut, i stort sett.
Och röda rummet med gästsängen godkändes, så nu kan vi snart få en liten
nattgäst.
Hon behärskar sin Iphone och hjälpte mej byta bakgrund, fotade mej snabbt
och la in min bild och mitt nummer på sin egen. och vice versa.

Otroligt. Dessa barn, så självklara i detta nya.

Och idag tog jag en försiktig cykeltur i samhället. Till återvinningscontainerna
med en massa kartong, plast och glas.
Köpte mjölk och mjöl, tunga saker jag inte vill frakta från stan.

Funderar på att cykla iväg och träna ikvällningen. Lämna lite space för Tord
att sätta sina högtalare i svängning kanske.
Eller bara få njuta huset i ensamhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0