Romanen " Snöängel" och om när det blir rätt

Idag-idag-idag :
Riktigt glad!
Kanske ordnar sig Allt Till Det Allra Bästa!

Sa hon som avskyr att behöva hålla på - med annat än att
ha fingrarna i jorden, eskapism eller färgfrossa.

Igår ordna nytt ID-kort hos polisen och prata med den eventuella
syskonsjäl som vill ha min kolonilott.
Jag som samlar på likheter blir bubblig av skratt när likheterna hos
min efterträderska hopar sig.
Naturligtvis måste det finnas en människa där av den sorten, annars
blir det obalans i universum, antar jag!

Avslutade Anna-Karin Palms härliga roman, Snöängel. En stockholms-
skildring och från tiden starx innan Palme mördades.
Men ingen politisk thriller, han finns där som en viktig person för tiden, för
det som förlorades. Men boken är poetisk och gåtfull och där finns
kopplingar till Gustav den tredjes tid, tidsresor, en överklok och prekognitiv
hund, Carl Jonas Almqvist, som jag inte läst men får lust att läsa...
ja en vacker och rik roman  på många sätt.

Fastnade för detta lilla samtal med en filosofisk korvförsäljare :
" Det handlar om omsorg, tänker jag, att var man än är, vad man än gör,
så ska man göra det med omsorg. Det finns så mycket slarv här i världen,
och jag tror att slarv är ett slags ondska. En banal, men därför inte
oskyldig ondska. Om man handskas omsorgsfullt med det man har för
händer så gör man världen lite bättre."
Hedvig, bokens mystiska hjältinna undrar då om det är omsorgen just
som är det viktiga. Att det inte spelar nån roll vad man gör bara man gör
det på rätt sätt....
" Men hur ska man veta om man är på rätt plats eller inte? säger Hedvig
bekymrat.
" Varje plats som fylls med omsorg är rätt plats, " säger korvmannen.

Idag är jag Här och fyller upp huset med omsorg. Tänkt ge mej ut
och plantera men det regnar. Går snart ut ändå för regn ska ju inte
behöva vara ett hinder, men det gav mej en respit inomhus till att
baka bröd , plantera om ett par pelargoniesticklingar och så majs.
Få till en potatisgratäng och samla ihop gamla tidningar och skräp.

Igår firade jag mitt lyckliga besök hos polisen med att besöka en
plantskola och köpa en vit ros som kunde tåla en skuggplats och en
lysande vit riddarsporre.
Och en mörkröd pelargon för extrapris!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0